بهترین سازندگان سوله های سبک

شرکت های سوله سازی در تعداد بسیاری داخل کشور ما وجود دارند که میزان تجربه ، تخصص و مهارت این شرکت ها در ساخت سازه های مدرن ، متمایز کننده آنها از یکدیگر است . امروزه تکنولوژی ساخت سوله ها درخور تغییرات بسیاری شده است و سازه های سنگین که در گذشته بسیار استفاده می‌شدند و اکثر سازه ها توسط آنها ساخته می‌شد ، خصوصا در مساحت های بسیار بزرگ ، جای خود را به سازه های نسل جدید دادند .

سوله ها در گذشته اکثرا از نوع تیرورقی بودند . سازه های تیرورقی تماما از فولاد ساخته می‌شدند و درحال حاضر نیز این نوع از سازه ها ساخته می‌شوند اما باتوجه به اینکه نسل جدیدی از سوله ها به نام سوله های سبک درحال رشد و همچنین تکامل هستند ، برای ساخت سازه های کوچک تا بزرگ ، این نوع سازه ها بیشتر ارجعیت دارند ( سوله های سبک ).

سوله های تیرورقی برای سازه های بسیار بزرگ کاربردی نیستند و عملا در برخی متراژهای عظیم دیگر امکان ساخت وجود ندارد و باید دست به دامان سوله های سبک از انواع مختلف خرپا و … شد .

سوله تیرورقی

سوله های تیرورقی نیاز به فنداسیون قوی تر و محکم تری دارند وساخت یک فنداسیون بهینه که وزن اینهمه فولاد روی سازه را تحمل کند ، مستلزم هزینه بیشتری است . البته برای سازه هایی که ابعاد کوچک تری دارند ، ساخت با سازه های تیرورقی بسیار بهینه و به صلاح است اما در ابعاد بزرگ ، به کاربردن سازه های سنگین از لحاظ میزان هزینه و همچنین هزینه پرسنل و مدت زمان ساخت و … بصرفه نیست .

سوله های سبک

بیشتر بخوانید:  انواع کاردستی های با پنبه

سوله های سبک دارای انواع مختلفی هستند که باتوجه به ابعاد سوله ، منطقه ساخت و همچنین نوع کاربری سازه ، مهندس سازه تصمیم خواهد گرفت که از چه نوع سوله استفاده کند . معروف ترین این سازه های سبک ، سوله های خرپایی هستند که میتوان برای سازه های بزرگ و حتی بسیار بزرگ ، بدون کوچکترین مشکل و کمترین تعداد ستون میانی ، آنها را ساخت و اجرا کرد .

سازه های سبک انواع دیگری همچون سوله های لوله‌ای نیز دارند که بسیار بسیار سبک تر هستند و در اصطلاح به این نوع سوله ها ، سازه های فوق سبک گفته می‌شود . این سازه های فوق سبک اکثرا برای ساخت سازه های کوچک تا متوسط استفاده می‌شوند برای مثال جهت ساخت سازه های استخر ، سالن های ورزشی همچون فوتسال ، گلخانه ، کارگاه ، کارخانه های کوچک و … قابل اجرا است .

سازه های لوله‌ای برای ساخت به زمان کمتری نیاز دارند و همچنین برپا کردن سوله نیز به زمان کمتری نیاز دارد از از این جهت می‌توان به سرعت نسبت به ساخت و اجرای آنها اقدام کرد .

همچنین جالب است بدانید که گاها این سوله ها به فنداسیون نیز نیاز ندارند و به این نوع از سازه ها ، سوله های بدون فنداسیون نیز گفته می‌شود البته همانطور که اشاره شد برای تمامی سازه های لوله‌ای اینگونه نیست و تنها برای سازه های خاصی که عموما ابعاد کوچک تری نیز دارند ، استفاده از فنداسیون اجباری نیست و میتوان سازه را روی زمین و با استفاده از برخی تاکتیک های ساخت اسکلت ، پیاده سازی کرد .

سازه های سبک دارای نوع دیگری بنام سازه های UBM هستند که گاها به سازه های k-span و سازه های آمریکایی نیز مشهور هستند . این سازه ها به دلیل اینکه محدودیت های بسیاری برای ساخت داشتند لذا در اکثر پروژه ها ، قابل ساخت و اجرا نبودند و تنها در مناطق خاصی از کشور مجوز ساخت داشتند از این جهت این نوع سازه ها را بیشتر در پایگاه های نظامی برای فضاهایی همچون آشیانه هواپیما و انبارهای مهمات و کمپ های اضطرارای مشاهده می‌کنیم .

بیشتر بخوانید:  کاردستی با پوست شکلات

تخصص ساخت سازه های سبک

همانطور که تاکنون فهمیدید ، سازه های سبک یک روش خاص برای ساخت سوله جهت کاهش میزان فولاد مصرفی و همچنین ایمن سازی سازه ها است . اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد .

سازه های سبک نسل جدیدی از سازه های فلزی هستند که روش طراحی و اجرای آن ممکن است متفاوت باشد . درست است که یک روش واحد در اصل خرپا برای طراحی این نوع سازه ها جهت تقسیم اصولی بار روی اسکلت و فنداسیون وجود دارد اما حقیقتا همین روش ساخت است که تعیین خواهد کرد چه کسی در زمینه ساخت سازه های سبک تخصص بیشتری دارد .

روش طراحی سازه در بخش های خرپا ، مسبب سبک سازی بیشتر سازه خواهد شد به این دلیل که به هر میزان تعداد خرپاهای سقف و ستون کاهش پیدا کند ، به همان اندازه ، وزن کلی سازه ها کاهش خواهد یافت که مسبب ساخت سریع تر قطعات در کارخانه نیز خواهد شد به همین دلیل هزینه های شما در قسمت های بسیاری دست به دست خواهند داد تا هزینه نهایی ساخت شما برای سازه کاهش پیدا کند .

عدم استفاده از جرثقیل های سقفی در اکثر پروژه ها ، مدیریت همزمانی ساخت فنداسیون و اسکلت سازه ، به کارگیری نیروهای متخصص ، تخصص در طراحی سازه ، سرعت در اجرا ، ابعاد استاندارد سازه و بسیاری از موارد دیگر مسبب این خواهند بود تا شما یک سازه اصولی برای خود داشته باشید .

ساخت سوله از جمله پروسه هایی است که درصورت داشتن مشکل در ساخت و مهندسی سازه ، جبران آن بسیار سخت خواهد بود . لذا قبل از اقدام به ساخت سازه ، سعی کنید تا مدت زمان مناسبی را جهت مشاوره با سوله سازانی که درنظر دارید صرف کنید تا بتوانید یک سازه استاندارد ، ایمن و اصولی را اجرا نموده و تا سالها روی کارایی آن حساب کنید چراکه سوله یک سازه کاربردی است و باید درنظر داشته باشید که کسبوکار شما در این فضا کنترل خواهد شد لذا از این جهت عجله نکردن در ساخت سازه بسیار مهم است .

بیشتر بخوانید:  اموزش فارکس برای مبتدیان

جهت ساخت انواع سازه های سبک  ( سوله سبک )، مدرن ، سنگین ، طراحی سازه های خاص ، استفاده از تجربه مهندسین و مدیران پروژه که چندین سال دانش و زمان خود را صرف اجرای سازه های فلزی از انواع مختلف نمودند می‌توانید با مجموعه سوله آذین صدرا مشاوره نموده و دررابطه با ساخت انواع سازه های فلزی خودتان در داخل و حتی خارج از کشور با این مجموعه همکاری نمائید . موفق و پیروز باشید .

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

آموزش صفر تا صد آهنگسازی و کیوبیس به همراه میکس و مسترینگ برای رسیدن به درآمد عالی

تب استودیو یکی از آکادمی‌های معتبرآموزش آهنگسازی،  آموزش میکس و مسترینگ و آموزش کیوبیس آنلاین …