طرح توجیهی با اکسل برای گرفتن مجوز

طرح توجیهی

طرح توجیهی چیست؟ طرح توجیهی طرح یا گزارشی است که ابعاد مختلف پروژه را بررسی می کند این ابعاد می‌تواند ابعاد فنی اقتصادی بازار و مالی باشد.بر اساس این طرح سرمایه گذار می تواند بهترین تصمیم گیری را برای سرمایه خود انجام دهد و همچنین با استفاده از آن می تواند از امکانات و تسهیلات بانک ها مانند وام های مخصوص به کسب و کارهای مختلف بهره مند شود.یکی دیگر از کاربردهای طرح توجیهی استفاده برای گرفتن مجوز ها در سازمانهای مختلف به منظور انجام کار است.طرح توجیهی انواع مختلفی دارند و برای کسب و کارهایی که در زمینه های خدماتی گردشگری کشاورزی و صنعتی انجام می شوند نوشته میشوند.

اگر شما هم یک سرمایه گذار هستید یا ایده یک کسب و کار را در ذهن خود دارید طرح توجیهی می تواند به شما کمک کند تصمیم گیری بهتری داشته باشید.بر اساس طرح توجیهی شما می توانید بدانید که چه مقدار هزینه برای شروع نیاز دارید و چه مقدار هزینه در ادامه به آن نیاز خواهید داشت همچنین می توانید بفهمید بعد از گذشت مدت زمان مشخص هزینه شما در چه حالی خواهد بود و چه مقدار سود ای بعد از گذشته چه دوره زمانی به سرمایه شما تعلق خواهد گرفت.

نتیجه ای که طرح توجیهی به دنبال اثبات آن است این است که سود انجام یک پروژه بیشتر از هزینه های مورد نیاز برای انجام آن است.اما تنها سوددهی یک پروژه ملاک نیست و هر مقدار درصد سود این پروژه بیشتر باشد و در دوره زمانی کوتاه تری سود تعلق بگیرد پروژه از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

بنابر آنچه گفته شد اگر در میان دو پروژه با شرایط یکسان در دوره بازگشت پروژه اختلاف وجود داشته باشد پروژه ای به صرفه تر است که دوره بازگشت آن کوتاه‌تر و نرخ بازگشت آن بیشتر است.

اما دوره بازگشت و نرخ بازگشت چیست؟

به بیان ساده نرخ بازگشت سرمایه نسبت مقدار درآمدی که از یک پروژه عاید شما شده را نسبت به سرمایه ای که در ابتدا برای پروژه انجام داده اید می‌سنجد. بنابراین هر قدر میزان نرخ بازگشت پروژه بیشتر باشد آن پروژه از نظر اقتصادی سودمندتر است چرا که نرخ بازگشت بالا نشان دهنده این است که نسبت درآمدی که شما از این پروژه به دست آورده اید بیشتر از بیشتر از سرمایه است که انجام داده اید.

بیشتر بخوانید:  روش تشخیص برنج اصل از تقلبی

 

دوره بازگشت بیان دیگری از سودمند بودن پروژه است که به این معناست که سرمایه شما در چه مدت زمانی به شما بر خواهد گشت.

 

با توجه به این مهم هر قدر دوره بازگشت سرمایه شما کمتر باشدپروژه سودمند تر است‌‌.

 

در بررسی هایی که در طرح توجیهی انجام می گیرد قیمت های به روز در زمینه هزینه های تولید تجهیزات و ماشین آلات وسایل نقلیه و سایر موارد استخراج و در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرد کارشناسان با استفاده از فرمول ها و معادلات مخصوص نسبت آنها را به دست می آورند و همچنین محاسبات را انجام می دهند.

 

برای انجام محاسبات و تحلیل اطلاعاتی که در طرح توجیهی مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که دو تا از معروف ترین و بهترین آنها نرم افزار اکسل و کامفار هستند.این دو نرم افزار هر دو از بهترین و قوی ترین نرم افزارهای موجود در زمینه تحلیل داده های پیچیده هستند که محاسبات آنها بسیار دقیق است.

 

اما تفاوت هایی نیز در میان این دو نرم افزار وجود دارد.شیوه تحلیل نرم افزار کامفار به صورت درختی است و هر کدام از شاخه های آن به چند زیر شاخه تقسیم میشود.تحلیل در نرم افزار اکسل بیشتر به شکل جدولی و در مواردی نیز به صورت نموداری انجام میشود.

 

اینکه کدام یک از نرم افزارها را انتخاب کنید بیشتر بستگی به نوع پروژه شما و طرحی که مورد نظر دارید دارد.

 

اندکی در مورد نرم افزار اکسل

 

نرم افزار اکسل یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه تحلیل و انجام محاسبات پیچیده است. از ویژگی های اکسل می توان در تهیه طرح توجیهی نیز به خوبی بهره گرفت به شرط آنکه آشنایی کامل با معادلات اقتصادی و ریاضی وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است برای تهیه یک طرح توجیهی با اکسل آن را به کسی بسپاریم که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد چرا که در حین انجام محاسبات نیاز به قدرت تحلیل و درک اعداد و ارقام حاصل وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  قرص جی سی چه عوارضی دارد

 

بنابراین یک متخصص می تواند درستی داده ها را در حین انجام محاسبات نیز تشخیص دهدچرا در صورت وجود خطا آن را به خوبی تشخیص داده و برطرف کند.وجود دقت و توجه به این نکات تنها به این دلیل است که در یک طرح توجیهی عوامل مختلف بر هم دیگر اثر دارند و در صورتی که یکی از داده ها اشتباه یا کم و زیاد باشد روی سایر داده ها نیز اثر خواهد گذاشت و ممکن است نتیجه نیز نتیجه نامطلوبی شود.

یکی از مزایای دیگر نرم افزار اکسل خوانایی و درک آسان داده هایی است که با توجه به استدلال و تحلیل ها به ما ارائه می دهد.محیط نرم افزار اکسل بسیار ساده اما بسیار مفهوم و قابل درک است به طوری که حتی اگر با آن کار نکرده باشید هم داده های خروجی از آن را به خوبی درک خواهید کرد.

 

بنابراین با توجه به اینکه مخاطبان طرح توجیهی بیشتر شامل سرمایه گذاران بانک ها و سازمان ها می شود درک ساده داده های حاصل از اکسل یکی از بهترین ویژگی های آن است .

یکی دیگر از ویژگی هایی که اکسل را در زمره بهترین نرم افزارهای تحلیل قرار می دهد این است که اکسل داده ها را به صورت های مختلفی نمایش می دهد حتماً تا به حال مشاهده کرده اید که داده هایی که در اکسل تحلیل می شوند هم به صورت جدولی و هم به صورت نمودار های مختلف قابل دریافت هستند.با تحلیل داده ها در اکسل شما می توانید داده های خود را به صورت نمودار نیز مشاهده و آنها را به خوبی با یکدیگر و در هر مقیاسی که بخواهید مقایسه کنید.

بیشتر بخوانید:  اموزش فارکس برای مبتدیان

 

یکی دیگر از ویژگی های عالی اکسل این است که فرمول ها و داده های اکسل در هر زمان قابل ویرایش خواهند بود بنابراین اگر اشتباهی در یک یا چند تا از آنها رخ دهد می توان آنها را به سادگی رفع کرد.

 

با توجه به ویژگیهایی که گفته شد اکسل دارای ویژگی های بسیار عالی در زمینه تحلیل و انجام محاسبات مرتبط با با پروژه است بنابراین اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید یا ایده ای در سر دارید می توانید برای انجام آن از یک طرح توجیهی نوشته شده با استفاده از اکسل استفاده کنید.همچنین می توانید با خرید طرح توجیهی با اکسل برای گرفتن وام و مجوز از بانک و سازمان ها نیز اقدام کنید. چرا که اکسل داده ها و اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که فهم آن نیز برای همگان بسیار راحت است.اگر قصد دارید از طرح توجیهی نوشته شده با اکسل استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از کارشناسان مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید چرا که قدرت آن در تحلیل سبب میشود در حین پروژه مسائل را به خوبی تحلیل و درک کنند و بهترین اطلاعات و نتایج را به شما ارائه کنند.

 

همچنین کارشناسان و متخصصان این زمینه قدرت تحلیل اقتصادی و مالی خوبی دارند که سبب می شود این داده ها را از نظر درستی و صحت به خوبی بررسی کنند و نتایج را به دقت به شما ارائه دهند.

 

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید!

مطلب پیشنهادی

برنج چه خواصی برای بدن دارد؟

سلام خدمت همه دوستان و همراهان عزیز. ما در این مطلب قصد داریم به این …